Något man saknar..

Visst finns det mycket saker i livet man saknar ordentligt. Platser, människor, saker och stunder som betyder mycket och som alltid kommer att ha en plats i hjärtat.

Jag fick en vänförfrågan av en vän från Gamlebygymnasiet, Malin Anspach. Just i den sekunden då jag läste hennes vänförfrågan kom minnen upp från mitt halvår på gymnasiet. Trots att jag inte riktigt trivdes med själva linjen var allt annat runt omkring någonting som alltid kommer stå mig nära. Alla fester, gemenskapen, klassen i övrigt, MVG i mjölkning (HAHA!), traktorkörningen, ridningen, vännerna, internatet..

Jag minns när Li började på skolan, ungefär en månad efter alla andra. Håkan, våran internatföreståndare, sa att vi skulle gå och välkomna henne. Så varför inte? Jag hade förväntat mig en tjej med blont långt hår och lite av min stil i klädväg, men dörren öppnades av en lång pojkflicka med dreadlocks! Jag måste säga att det var lite av en förvåning, dock blev hon min närmsta vän och vi skrattade mer än pratade under vår tid tillsammans. Jag saknar henne, något enormt. Det finns inte ord för hur mycket jag skulle vilja ha henne i mitt liv varenda dag, men vad ska man göra? Hon bor en bra bit bort ifrån mig och nu när vi inte längre går i samma skola blir det svårt. Jag känner mig dum, som har tappat kontakten med henne. Hon fick mig alltid att må så himla bra.

En annan sak jag minns väl var dagen efter en fest, då vi hade traktorkörning hela förmiddagen. Tina, en vän från Jordbrukslinjen, var riktigt bakfull och ordentligt trött när vi samlades på morgonen. Jag kunde förstå henne, kvällen innan hade varit ett riktigt stohej. Vi fick traktorerna utdelade och begedde oss ut till garaget där vi körde ut genom portarna till körplanen. För er som inte vet, så går traktorer utan att du behöver gasa, så fort du har en växel i. Under en övning så körde jag över planen och möttes av Tinas traktor, men vart var Tina? Hon syntes inte genom framrutan. Jag fortsatte köra och kom bara närmre och närmre hennes traktor. Men hon flyttade inte på sig trots att hon var på min sida av planen? Jag svängde av litegranna och såg till slut henne ligga mot ratten, och sova? Jag la mig på tuten och såg henne flyga upp från ratten och sätta sig spikrak i sätet. Detta följdes av asgarv!

Och så festerna. En fest som jag minns otroligt väl var julfesten första terminen i ettan. Fritidsledarna var utklädda till bönder och sjöng "Mjölkebil", en typisk bondlåt som alltid spelades under supandets kvällar (mycket alkohol på skoldagarna, ja). Vi dansade runt granen, åt julmat och massa annat mys för att sedan dra oss vidare ner till byn på efterfest hemma hos Paulina och Elin. Polisen var där, Thorsson åkte in på sjukhus och fyllan var värre än det någonsin kunde bli. Jag, Li och några andra tjejer hamnade hemma hos Martina i trean där vi bekantade oss med några Göteborgare och dessutom träffade jag en kille som spelade i ett band som jag sjungit tillsammans med på Harrys!

Internatkvällarna. Den gången Fröjd och hans kompisar fick reda på min fobi för spindlar och gjorde allt för att jävlas. Otto och Thorstensson som alltid kom och hälsade på de morgnarna hästklassen hade stallet. Filmkvällarna hemma hos Thorsson. Den gången vi fick två pannkakor över, så jag och Anna spelade baseboll med dem och stekpannorna. Den morgonen jag vaknade och det hängde torkade nudlar över fönstrena inne i köket. Den gången jag och Li rullade ihop hushållspapper och stoppade upp i näsan för att nysa konstant i tjugo minuter.  

Så mycket man minns, så många idiotiska saker som egentligen inte var ett dugg roligt, men just i den stunden skapade de så mycket skratt att man inte kunde andas. Jag saknar Valstad, jag saknar människorna där och önskar att jag kunde åka och hälsa på snart. Snart, det måste bli snart.



Pili & Tina på Bildlektion


Pili på vinterpromenad


Li & Pili på vinterpromenad


Li på vinterpromenad


Li & Pili innan traktorkörning


Hästklassen på hal is!


Malin, Julfesten 2008


Pili & Anna i Västervik
med fina Secondhandmössor!


Emilia, ej på hal is!


Tina & Pili, Valstadeliten!


Li & Pili innan skolfoto!


Li & Pili innan julfesten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0