Lyckan börjar inom dig

"Den sanna lyckan kostar inte mycket; om den är dyr är den inte av någon bra sort."
Francois René de Chateaubriand

En del av att lära sig att lita på sin intution är att komma ihåg frågor som "Blir jag glad av det här beslutet?" eller "Ger det här beslutet mig mer energi?". Det finns så många sätt att ställa den frågan på, och lika många svar. Sanningen är dock att intutionen ger oss information så vi kan göra positiva val. Verkar det rimligt att vi skulle skapas i den här världen med en fantastisk inre vägledare som får oss att må dåligt? Inte direkt. Roten till entusiasm är det grekisa ordet entheos, vilket bokstavligen betyder inre gud. När du förlitar dig på din intution börjar du må bättre. Du kanske till och med känner dig, entusiastisk.
  Vi ställer ofta oss själva helt fel frågor. "Varför hände det här just mig?", "Varför är inte jag så rik också?". Intutionen fungerar bäst när vi kan fokusera på vad vi vill ha, vart vi är på väg och på målet. Frågorna vi borde ställa är "Vad får mig att känna mig lättare, vad ger mig mer energi och vad gör mig lyckligare?".
  När man ständigt fokuserar på vad man inte vill ha eller vad som gör en olycklig blir energin blockerad. Man fortsätter dra till sig samma gamla saker - relationer som inte fungerar, brist på pengar, fel slags jobb - samma gamla problem om och om igen.
  Det krävs hängivenhet för att hålla fokus på någonting man verkligen vill ha. När man kan förmå sig att ständigt fokusera på det nya målet genom att visualisera, affirmera och känna på känslan av entusiasm över sina avsikter börjar de ge dig mer energi.
  Jag känner det som att det är universum som snappar upp den signalen man sänder och försöker skicka ut de perfekta omständigheterna för att matcha dina önskningar.
  Din inre vägledare visar alltid på det som gör dig frisk, lycklig och full av liv. Den hjälper dig att hålla dig frisk, eller att bli bättre om du är sjuk. Det är intutionens sätt att hjälpa dig tillbaka på rätt spår. Om du hela tiden mår dåligt är det som om intutionen säger; "Varning - du måste vara mer uppmärksam på dina tankar och beslut". När du känner dig på gång, när du har ett mål och en mening som är fylld av glädje skickar intutionen ett annat budskap; "Fortsätt så, det blir bara bättre". 
  Jag tror att varje människa föds med en "intutionskod". Det är den visa delen av oss som vet vad vårt livändamål är och hela tiden ger oss informationen som hjälper oss att hitta det rätta i livet. Intutionen kräver inga störra ansträngningar - det handlar mer om att vara öppen och mottaglig. Du behöver inte sitta timme ut och timme in och meditera för att få del av den inre visdomen. Bara ställ frågan och "lyssna" sedan på svaret.
  Skaffa dig vanan att ta kontakt med din intution under dagen. Ibland kanske du upptäcker att svaren bara poppar upp i huvudet. Andra gånger kanske de inte kommer förrän du slappnat av, senare under dagen. Ju mer du övar, desto lättare finner du svaren.

Dagens intutionsövning ser ut såhär. Föreställ dig det perfekta resultatet!
Nästa gång du känner att du går på slentrian och vill ta dig ur det, prova den här övningen. Fråga dig; "Vad vore den perfekta utkomsten av den här situationen?" eller "Vad vill jag uppnå?". Skriv ett stycke om vad du vill uppnå. Försök inte tänka ut hur du ska få det, det får din intution räkna ut.
  Slut ögonen. Tänk på en situation som gör dig frustrerad. Tänk sedan på hur du skulle vilja att situationen utvecklade sig. Ägna en stund åt att visualisera den perfekta utvecklingen. Vad skulle du uppleva om du fick det du ville? Känn känslorna när du visualiserar. Sätt också ord på bilderna. Ta vad som helst som fungerar för dig. "Det här är fantastiskt", "Jag mår jättebra". Föreställ dig hur din familj och dina vänner firar tillsammans med dig. Gör vad du kan för att bilden ska bli så levande som möjligt.
  Ställ frågan; "Finns det någonting jag kan göra just nu för att få det här till verklighet?". Invänta svaret.
  Öppna ögonen när du är färdig. Skriv ner eventuella idéer, tankar eller intryck du fått. Börja inte resonera över vad som verkar vettigt. Handla bara på de impulser som känns roliga, som skapar entusiasm hos dig eller som verkar njutbara. Intutionen kommer börja sammanställa de yttre omständigheter som behövs för att uppnå ditt mål.

Nu vill jag att du i din intutionsdagbok gör det som kreativitetstränare rekommenderar; Brainstorma! Ställ dig själv följande frågor och skriv ner alla idéer du får. Censurera ingenting.

- Vad vill jag uppnå?
- Vad gör mig lycklig?

Som sagt, inget svar är rätt eller fel. Lägg märke till plötsliga intuitiva insikter angående de nya målen och önskningarna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0