Det där med empati.

Åh, du är så empatisk. Empati, empatisk, empati, empatisk.
Jag känner empati för alla. Jävlar empati! Hon är ledsen, nej.. Jag vill också vara ledsen. Åh, jag känner empati. Plötsligt lyssnar man med öron som grytor och fyller dem med information. Positiv? Negativ? Kanske både och.
Empati hit, empati dit. Empati är bra, men jag har aldrig förstått ordet förut. Lillskiten har aldrig vetat vad det innebär att vara empatisk förrän för några dagar sedan. Pili har lärt sig ett nytt ord, och plötsligt hör hon ordet överallt. Empati finns överallt.

Jag har växt upp med empati, visst blir man då själv empatisk och behöver andra att visa empati för en själv? Nu har jag skrivit empati så många gånger att ordet låter fånigt. Så fånigt, så stor innebörd.
Ibland vill jag inte vara den som känner empati, det kan bli jobbigt. Ibland vill jag att andra ska känna mer empati för mig. Jag är ju alltid den som känner empati för andra, varför ska inte de vara empatiska gentemot mig?
Ibland blir empati väldigt jobbigt. Ibland vill man inte att folk ska vara empatiska, ibland är det jobbigt.

Egentligen vet jag inte ens varför jag skriver det här. Jag ville bara få ur mig ordet och innebörden för att det ska sluta surra runt i mitt huvud. Varför snurrar det runt i mitt huvud? För att jag har hört ordet hundra gånger idag.

Empati är bra.
Empati KAN vara dåligt.
För mig är empati bra, och så kommer det nog alltid vara.
Man ska alltid säga alltid, men aldrig säga aldrig.
Meningslöst!

Nu ska jag jobba.
Ciao ♥

Kommentarer
Postat av: Sandra Ljungberg

Mkt bra inlägg :)..

Vi får träffas snart igen du..? :)

pusar å kramar Sandra :)

2009-12-03 @ 12:23:48
Postat av: Sandra Ljungberg

Mkt bra inlägg tkr jag :)..

Du vi får ta å träffas snart igen..? :)

pussar å kramar Sandra :)

2009-12-03 @ 12:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0